Protokoły z sesji

Protokól z sesji XXXIV/05.

P r o t o k ó ł nr XXXIV/05

z Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz odbytej 22 listopada 2005r.

w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Lubomierzu







Ad.1



Obrady XXXIV Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Lubomierz Pan Zdzisław Puchalski. Przywitał radnych i zaproszonych gości.

Obecnych w momencie otwarcia 10 radnych ( nieobecni radni: Jan Bukiejko, Maciej Kobylański, Władysław Podobiński, Mieczysław Środa, Wiesław Wachowicz), co wobec ustawowego składu Rady stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - listy obecności radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki 1 i 2 do niniejszego protokołu.



Ad.2



Wiceprzewodnicząca Rady MG Pani Lucyna Fabiszewska-Kozdęba przedstawiła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie XXXIV Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z posiedzenia XXXIII Sesji Rady Miejskiej Gminy.

4. Informacja o pracy Burmistrza GiM w okresie między Sesjami.

5. Aktualizacja Strategii Gminy i Miasta Lubomierz.

6. Dyskusja.

7. Informacja z przebiegu IX Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu.

8. Dyskusja.

9. Podjęcie uchwał w sprawie:

- zmian w Uchwale nr XVI/125/2000 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 31.03.2000r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy i Miasta Lubomierz

- zmian do budżetu

- ustalenia średniej ceny skupu żyta do obliczenia podatku rolnego

- wysokości stawek w podatku od nieruchomości

- stawek podatku od środków transportowych

- ustalenia stawki podatku od posiadania psów

- rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubomierzu

- zbycia nieruchomości położonych na terenie gminy Lubomierz

10 Zapytania i interpelacje.

11 Sprawy organizacyjne.

12 Zamknięcie obrad Sesji.









Z-ca Burmistrza GiM Pan J. Andrzejczak wystąpił z wnioskiem dotyczącym wprowadzenia zmiany do porządku obrad sesji tj. po pkt. 4 - wystąpienie koordynatora projektu LEADER+ Pani Bożeny Mulik z Dolnośląskiej Izby Rolniczej Biura Rady Powiatowej w Lubaniu oraz wykreślenia w pkt. 9 projektu uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny skupu żyta do obliczenia podatku rolnego i wprowadzenia w to miejsce projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Gminy Lubomierz nr XXIII/132/04 z dnia 16.11.04r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do obliczenia podatku rolnego.



Rada j e d n o g ł o ś n i e (10za) przyjęła porządek sesji z wprowadzonymi zmianami.



Na posiedzenie sesji przybył Radny J. Bukiejko (obecnych 11 radnych) godz. 10.20.



Ad.3



Rada j e d n o g ł o ś n i e (11za) przyjęła protokół nr XXXIII/05 z posiedzenia sesji Rady MG z dnia 28.10.05r.



Ad.4



Burmistrz GiM Pan Bronisław Dowgiałowicz przedłożył Radzie informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym - która stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokółu.

Przedstawił również informację na temat wydanych przez Burmistrza Zarządzeń - zał. nr 4



Rada przyjęła powyższą informację do akceptującej wiadomości.



Na posiedzenie sesji przybył Radny Wł. Podobiński (obecnych 12 radnych) godz. 10.30.



Wystąpienie Pani Bożeny Mulik koordynatora PROGRAMU LEADER + „Europejskiego programu wspierającego działania na rzecz rozwoju wsi i ich mieszkańców”.



Pani B. Mulik przekazała następującą informację :

LEADER + jest już III edycją inicjatywy wspólnotowej, która jak poprzednie Programy LEADER I i II wzbudza duże zainteresowanie wśród społeczności wiejskiej w Unii Europejskiej. Jest to program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla współpracujących ze sobą lokalnych partnerów. Program LEADER zmierza do zrównoważonego rozwoju wsi, opierając się na tradycyjnym rolnictwie, walorach środowiska naturalnego i dziedzictwie kulturowym. LEADER + będzie miała za zadanie doprowadzić do powołania lokalnej grupy działania (LGD) w postaci fundacji, stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń. Zadaniem LGD jest opracowanie programu, który w Polsce nazwano Zintegrowaną Strategią Rozwoju Obszarów Wiejskich. W Europie funkcjonuje już 938 lokalnych grup działania realizujących projekty na obszarach wiejskich. Środowisko wiejskie zyskało możliwość skorzystania z Programu LEADER+. Przygotowany został projekt pod tytułem „Partnerstwo na rzecz rozwoju obszarów wiejskich Pogórza Izerskiego”, którego celem jest stworzenie lokalnego partnerstwa sektorów oraz opracowanie Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich dla 11 gmin wiejskich i miejsko-wiejskich.







Program realizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego , na terenie powiatu lwóweckiego, lubańskiego oraz bolesławieckiego. Podstawową cechą, która zdecydowała o wyborze obszaru realizacji projektu jest wspólne dziedzictwo kulturowe regionu. Pani B. Mulik poprosiła na zakończenie o włączenie się mieszkańców gminy do działań, jakie będą prowadzone na naszym terenie w zakresie PROGRAMU LEADER +.





Ad.5

Aktualizacja Strategii Gminy i Miasta Lubomierz.

Zmiany jak podał, Z-ca Burmistrza GiM zostały omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji Stałych Rady MG i wprowadzone zostały do projektu uchwały.

Szczegółowy materiał stanowi załącznik nr 5 do protokółu.



Na posiedzenie sesji przybył Radny W. Wachowicz (obecnych 13 radnych) godz. 10.45



Ad.6



D y s k u s j a

Z-ca Burmistrza GiM - na str. 11 w załączniku do projektu uchwały wprowadzony został zapis dotyczący " Organizacji Ogólnopolskich festiwali Filmów Komediowych”.

Radny M. Onoszko - należy ująć do planu remont muru obronnego, który umknął naszej uwadze na posiedzeniu komisji.

Sołtys wsi Pasiecznik H. Środa - czy został ujęty w planie remont chodnika w Pasieczniku?

Z-ca Burmistrza GiM - zapis dotyczący „Remontu murów obronnych miasta” znajduje się na str. 7 z realizacją po roku 2010, „ Budowa chodników dla pieszych” zapis ujęty został w planie i jest na str. 6.



Ad.7

Informację z przebiegu IX Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu przedstawiła Prezes Stowarzyszenia Miłośników Filmów Komediowych „Sami Swoi” w Lubomierzu Pani Jadwiga Sieniuć - zał. nr 6



Rada zapoznała się z przedstawioną informacją.



Ad.8

Uwag i zapytań nie było.



Ad.9

* projekt uchwały w sprawie zmian w Uchwale nr XVI/125/2000 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 31.03.2000r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy i Miasta Lubomierz przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 7



Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXXIV/183/05 w sprawie zmian w Uchwale nr XVI/125/2000 Rady MG Lubomierz z dnia 31.03.2000r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy i Miasta Lubomierz.



* projekt uchwały w sprawie zmian do budżetu przedstawiła Skarbnik GiM Pani D. Nowik - zał. nr 8



Rada większością głosów ( 12za, 1 wstrzymujący) podjęła Uchwałę nr XXXIV/184/05 w sprawie zmian do budżetu.



* projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady MG Lubomierz nr XXIII/132/04 z dnia 16.11.2004r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do obliczenia podatku rolnego przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 9



Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła Uchwałę nr XXXIV/185/05 w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Gminy Lubomierz nr XXIII/132/04 z dnia 16.11.2004r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do obliczenia podatku rolnego.



* projekt uchwały w sprawie wysokości stawek w podatku od nieruchomości przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 10



Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła Uchwałę nr XXXIV/186/05 w sprawie wysokości stawek w podatku od nieruchomości.



* projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 11



Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (12za, 1 wstrzymujący) podjęła Uchwałę nr XXXIV/187/05 w sprawie stawek podatku od środków transportowych.



*projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki podatku od posiadania psów przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 12



Radny Wł. Kordela - czy z tytułu tego podatku wpłynęły jakieś pieniądze do gminy?

Skarbnik GiM - ok. 3 tys. zł, są to pieniądze symboliczne. Jest to opłata lokalna na poziomie roku ubiegłego, uchwała musi być podjęta.



Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła Uchwałę nr XXXIV/188/05 w sprawie ustalenia stawki podatku od posiadania psów.



* projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubomierzu przedstawiła V-ce Przewodnicząca Rady MG Lubomierz Pani L. Fabiszewska-Kozdęba - zał. nr 13



Radca Prawny UGiM Pan Dominik Kubacki odnosząc się do § 1 projektu uchwały stwierdził jednoznacznie, że sprawa przedstawiona w skardze może być rozstrzygnięta tylko i wyłącznie przez sąd. Rozwiązanie tego sporu nie leży w rękach ani Dyrektora ZBGKiM, ani też w rękach Gminy.



Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (12za, 1 wstrzymujący) podjęła Uchwałę nr XXXIV/189/05 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubomierzu.



* projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości położonych na terenie gminy Lubomierz przedstawiła insp. ds. gospodarki nieruchomościami Pani Julia Dęblińska - zał. nr 14



Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła Uchwałę nr XXXIV/190/05 w sprawie zbycia nieruchomości położonych na terenie gminy Lubomierz.





Ad.10



1) Radna A. Dzikowska powróciła do pisma skierowanego do Zarządu Dróg Powiatowych w Lwówku Śl. w sprawie remontu drogi w Olesznej Podgórskiej, oczyszczenia rowów przydrożnych i wycięcia zakrzaczeń. Z odpowiedzi jaką otrzymała z Zarządu Dróg Powiatowych w tej sprawie wynika, że remont drogi zakończony został w miesiącu październiku, natomiast wycinanie krzewów i przycinanie konarów drzew odbyło się na przełomie października i listopada br. Prawda jest taka, stwierdziła Radna Dzikowska że nie oczyszczono rowów przydrożnych, a gałęzie po wycięciu krzewów i konary leżą nadal. Jest to zrobione niechlujnie i należy skierować kolejne pismo do ZDP w sprawie dokończenia pracy.

Burmistrz GiM zadeklarował wysłanie pisma do Z D P.

2) Sołtys wsi Wojciechów K Kulikowska wystąpiła z prośbą o uwzględnienie drogi prowadzącej do posesji państwa Lach i p. Kot o zimowe jej utrzymanie - ze względu na bardzo trudny podjazd do drogi głównej.

Burmistrz GiM w odpowiedzi podał, że wszystkie drogi dojazdowe są drogami gminnymi i niestety Gmina nie ma pieniędzy na utrzymanie tych dróg. Odśnieżane będą te odcinki dróg, gdzie będzie to konieczne.

3) Radny W. Wachowicz poinformował o konieczności postawienia płotków oporowych

na odcinku drogi Lubomierz – Chmieleń , między lasem a drogą krajową biegnącą

przez Chmieleń.

4) Radny Wł. Kordela wystąpił z prośbą o sprawdzenie możliwości zainstalowania

telefonu na budynku sklepu w Chmieleniu. Właściciele sklepu zgadzają się na

zamontowanie budki.

Burmistrz GiM w odpowiedzi podał, że skierowane zostanie pismo w tej sprawie do

Urzędu Telekomunikacji.

1) Radny Wł. Kordela - czy była odpowiedź na wniosek złożony przez p.p. Kunyszów z

Chmielenia?

Burmistrz GiM - jest to sprawa trudna do załatwienia. Rozmowy były prowadzone,

sprawa była badana. Jest 100m terenu podmokłego, który przy remoncie drogi musiałby

być wyremontowany. Będzie koszt geodezyjny i finansowy, są to zmiany kosztowne.

Gmina musiałaby ponieść duże koszty. Nie znaczy to, że nie chcemy tej sprawy

rozwiązać. Za każdym z zastosowanych rozwiązań idą koszty gminne, których na dzień

dzisiejszy nie ma.

Radny Wł. Kordela - czy nie można przymusić Burmistrza Mirska do pomocy swoim

mieszkańcom poprzez zaangażowanie się Gminy Mirsk przy remoncie tej drogi.

Należałoby wziąć pod uwagę również i to, że gdyby państwo Kunysz nie zrobili nic to

do dnia dzisiejszego byłoby błoto i dziury.

Burmistrz GiM - mieszkańcy Gajówki korzystają z tej drogi sporadycznie. Pan Burmistrz

Jasiński nie wyraża zainteresowania remontem tej drogi.

Sołtys wsi Chmieleń Pan B. Rudak - droga biegnąca przez teren państwa Kunyszów nigdy

nie była drogą. Wiele jest dróg w Chmieleniu tego typu, sytuacja z drogami jest nie

unormowana w naszej wsi.







2) Sołtys wsi Pasiecznik Pani H. Środa – kiedy będzie przeprowadzony remont dachu

świetlicy w Pasieczniku, w kasie gminy jest 71 tys. zł na ten cel. Ja mam firmę, która za

ten remont żąda 60 tys. zł brutto?



Burmistrz GiM – są przepisy, które obowiązują gminę. Przy planowaniu tego remontu był

warunek, remont zostanie wykonany jak otrzymamy środki pomocowe.

Proszę również pamiętać o tym, że sfinansowaliśmy wiele prac w Pasieczniku, pamiętamy

również , że wiele pracy włożyli mieszkańcy.

7) Sołtys wsi Pasiecznika - mieszkańcy Pasiecznika proszą o oświetlenie drogi do kościoła,

o zainstalowanie 2 lamp ulicznych (przy remizie OSP i k. kościoła). I pytanie w

którym roku będzie wybudowany chodnik w Pasieczniku?

Burmistrz GiM - zgodnie z przyjętym planem budowa chodnika zaplanowana jest na

rok 2010.

Radny Wł. Kordela - w jednej z uchwał w sprawie zmian w budżecie, przesunęliśmy

środki na remont świetlicy w Pasieczniku, czy tak?

Skarbnik GiM D. Nowik - istotnie takie przesunięcie nastąpiło, ale w między czasie

wystąpiła sprawa dachu na budynku GOZ w Pasieczniku.

Informacja na temat weryfikacji wniosku jest taka, jeżeli dostaniemy pieniądze to remont

zostanie wykonany, ale już nie w tym roku.

Musimy rozważyć, czy „zaciągniętym kredytem” będziemy remontować dach na

świetlicy w Pasieczniku, czy zajmiemy się modernizacją budynku na mieszkania socjalne.

Radny Wł. Kordela – z tego wniosek, że w tym roku nie będzie ani remontu dachu na

świetlicy, ani modernizacji budynku po szkole w Olesznej Podgórskiej.

Skarbnik GiM w podsumowaniu tematu dotyczącego potrzeb w zakresie planowanych

środków na zadania remontowe poinformowała, że zmniejszył się nam znacznie deficyt

budżetowy i po raz pierwszy w tym roku gmina nie zaciągnęła kredytu.



Ad.11



Kolejne posiedzenie Sesji zaplanowane zostało na dzień 29.12.2005r., wspólne posiedzenie Komisji Stałych odbędzie się 21.12.05r.



Ad.12



Przewodniczący Rady MG Z. Puchalski zamknął obrady XXXIV Sesji Rady MG Lubomierz.



Zakończenie posiedzenia Sesji godz. 13.05.



Na tym protokół został zakończony i podpisany.



Protokołowała:

Grażyna Dalecka



Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1688
12 marca 2008 23:05 (Administrator) - Utworzenie dokumentu