P r o t o k ó ł nr XXVIII/05
z Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz odbytej 31 marca 2005r.
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Lubomierzu
Ad.1
Obrady XXVIII Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Lubomierz Pan Zdzisław Puchalski. Przywitał radnych i zaproszonych gości.
Obecnych w momencie otwarcia 14 radnych (nieobecny radny M. Środa), co wobec ustawowego składu Rady stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - listy obecności radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki 1 i 2 do niniejszego protokołu.
Ad.2
Wiceprzewodnicząca Rady MG Pani Lucyna Fabiszewska-Kozdęba przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie XXVIII Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z posiedzenia XXVII Sesji Rady MG.
4. Przedstawienie wniosków wypracowanych przez poszczególne komisje stałe Rady MG w miesiącu marcu br.
5. Informacja o pracy Burmistrza GiM w okresie między Sesjami.
6. Informacja na temat bezrobocia na terenie gminy Lubomierz.
7. Dyskusja.
8. Informacja na temat przeprowadzonej kontroli w zakresie gospodarki odpadami na terenie gminy Lubomierz.
9. Dyskusja.
10. Podjęcie uchwał w sprawie:
- zmian do budżetu
- rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych gminy
- uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla gminy i miasta Lubomierz
- uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla gminy i miasta Lubomierz
- zbycia nieruchomości położonych na terenie gminy Lubomierz
- przystąpienia do opracowania Programu Rewitalizacji Miasta Lubomierz
- regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy i miasta Lubomierz
- zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy
11. Zapytania i interpelacje.
12. Sprawy organizacyjne.
13. Zamknięcie obrad Sesji.
Rada j e d n o g ł o ś n i e (14za) przyjęła porządek Sesji.
Ad.3
Rada j e d n o g ł o ś n i e (14za) przyjęła protokół z posiedzenia XXVII/04 Sesji Rady MG z dnia 25.02.05r.
Na posiedzenie Sesji przybył Radny M. Środa (obecnych 15 radnych) godz. 10.20
Ad.4
Komisje Stałe Rady MG nie wypracowały wniosków w miesiącu marcu br.
Ad.5
Z-ca Burmistrza GiM Pan J. Andrzejczak przedstawił informację Burmistrza w okresie między Sesjami - zał. nr 3
Poinformował o zdobytym mistrzostwie Dolnego Śląska w Ogólnopolskim Konkursie „Poznajmy Parki Krajobrazowe Polski” przez reprezentację Gimnazjum im. Hieronima Wietora w Lubomierzu pod wodzą mgr Romualda Achramowicza. Podziękował uczniom Gimnazjum, które reprezentowali: Michał Celejewski, Marcin Sawczak, Agnieszka Stefan, Magdalena Sulima, Anna Wądrzyk. Reprezentacja uczniów zakwalifikowała się do finału ogólnopolskiego konkursu. Podziękowania złożone zostały również Dyrektorowi Gimnazjum mgr Markowi Misiewiczowi.
Z-ca Burmistrza GiM przedstawił także informację na temat wydanych Zarządzeń Burmistrza - zał. nr 4
Rada zapoznała się z przedstawionymi informacjami.
Ad.6
Pani Bożena Pawłowicz Dyr. Powiatowego Urzędu Pracy w Lwówku Śl. przedstawiła sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy oraz informację o sytuacji na lokalnym rynku pracy w 2004r. – zał. nr 5 i 6
Ad.7
Radny M. Kobylański - czy pracodawca zatrudniając osoby z Urzędu Pracy, ma obowiązek zatrudniać te osoby na stałe? I kolejne pytanie, jakie jest oprocentowanie i jaka jest stopa procentowa kredytu preferencyjnego?
Dyr. Powiatowego Urzędu Pracy - pomoc publiczna jest bardzo zaostrzona. Nadal ma miejsce współfinansowanie w ramach prac interwencyjnych. Dofinansowywane jest dosprzętowienie miejsc pracy. Pracodawca ma obowiązek utrzymać osoby, które zatrudnił w ramach prac interwencyjnych przez okres 24 miesięcy. Jeżeli nie dotrzyma tego terminu, to pieniądze musi oddać z odsetkami. Nie ma już poręczycieli, są dotacje na dosprzętowienie miejsc pracy - kwota ta nie jest wyższa niż 6.600zł. Przy podejmowaniu działalności gospodarczej musi być przedłożony biznes plan. P U P kieruje stażystów i czyni starania, aby byli zatrudniani , ale żadnego regresu nie może stosować.
Radny M. Kobylański - czy istnieje możliwość wymiany skierowanej osoby w przypadku kiedy się nie sprawdza?
Dyr. P U P - można wymienić skierowane osoby.
Przewodniczący Rady MG Z. Puchalski - za czeską granicą powstaje firma motoryzacyjna zatrudniająca ludzi z Polski. Ludzie mieszkający bliżej granicy już korzystają z działań prowadzonych w zakresie organizacji pracy przez Urzędy Pracy. Czy nie można byłoby rozpocząć takich działań przez nasz Urząd Pracy?
Dyr. P U P - w takich działaniach pośredniczy Wojewódzki Urząd Pracy i oferty spływają do Powiatowego Urzędu Pracy. Aktualnie nie mamy takich ofert.
Pani B. Pawłowicz podała przykład producenta czeskiego, który chciał zatrudnić jakiegoś czasu 10 szwaczek. P U P zajął się pośrednictwem w organizowaniu spotkania, jak podała z osobami chętnymi. Zaproszono 60 kobiet (byłe pracownice „Gryfexu”). Po przedstawieniu oferty przez producenta i postawionym pytaniu przez jedną z zaproszonych osób, co zrobi Urząd Pracy w momencie kiedy osoba nie podejmie pracy i odpowiedzi Urzędu Pracy, że „nic” wszystkie zainteresowane osoby wyszły ze spotkania. Zdaniem Dyr. PUP, dopóki nie zmieni się ustawa o pomocy społecznej, to ludzie nie będą poszukiwać pracy. Ludzie odzwyczaili się od pracy, wolą niestety utrzymywać się z drobnych zasiłków.
Jeżeli wpłynie oferta tej firmy motoryzacyjnej, to Urząd Pracy zrobi wszystko, aby podjąć działania w zakresie pomocy bezrobotnym.
P r z e r w a
Ad.8
Informację na temat przeprowadzonej kontroli w zakresie gospodarki odpadami na terenie gminy Lubomierz przedstawiła Kier. Ref. Techn. UGiM Pani D. Adamiszyn - zał. nr 7
Rada zapoznała się z przedstawioną informacją.
Ad.10
* projekt uchwały w sprawie zmian do budżetu przedstawiła Skarbnik GiM Pani D. Nowik – zał. nr 8
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/154/05 w sprawie zmian do budżetu.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
* projekt uchwały w sprawie rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych gminy przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 9
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/155/05 w sprawie rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych gminy.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
* projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla gminy i miasta Lubomierz przedstawiła Pani D. Adamiszyn Kier. Ref. Techn. UGiM - zał. 10
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/156/05 w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla gminy i miasta Lubomierz.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
*projekt uchwały w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla gminy i miasta Lubomierz przedstawiła Kier. Ref. Techn. UGiM - zał. nr 11
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/157/05 w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla gminy i miasta Lubomierz.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
*projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości położonych na terenie gminy Lubomierz przedstawiła Kier. Ref. Techn. UGiM - zał. nr 12
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/158/05 w sprawie zbycia nieruchomości położonych na terenie gminy Lubomierz.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
*projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania Programu Rewitalizacji Miasta Lubomierz przedstawił Z-ca Burmistrza GiM Pan J. Andrzejczak - zał. nr 13
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/159/05 w sprawie przystąpienia do opracowania Programu Rewitalizacji Miasta Lubomierz.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
*projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy i miasta Lubomierz przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 14
Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXVIII/160/05 w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy i miasta Lubomierz.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni M. Kobylański i Wł. Kordela.
*projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy i Miasta Lubomierz przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 15
Rada j e d n o g ł o ś n i e (14za) podjęła uchwałę nr XXVIII/161/05 w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy i Miasta Lubomierz.
Nieobecny w trakcie głosowania Radny Wł. Kordela.
Ad.11
1) Radna A. Dzikowska wystąpiła z wnioskiem dotyczącym zrezygnowania z udziału rewidenta w składzie Komisji Rewizyjnej, która zgodnie z planem pracy komisji ma przeprowadzić kontrolę w Zakładzie Budżetowym Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubomierzu. W uzasadnieniu podała, że aktualnie w ZBGKiM Urząd Kontroli Skarbowej dokonuje kontroli, zatem szkoda pieniędzy gminnych na jego opłacanie. Komisja Rewizyjna kontrolę przeprowadzi bez jego udziału.
Radny M. Kobylański wnioskujący w sprawie uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej o udział rewidenta wyjaśnił, że chodzi o przeprowadzenie kontroli, która miałaby na celu poszukiwanie oszczędności, a nie kontroli z zakresu prawidłowości obliczania podatku dochodowego, zatem jest to inny zakres kontroli. W związku z czym wniosek swój podtrzymuje.
Radca Prawny UGiM Pan D. Kubacki wyjaśniając podał, że złożony wniosek Radnej A. Dzikowskiej może być rozważany, a później przegłosowany. Niemniej jednak, aby nie naruszać procedury zaproponował, aby sprawę omówić na posiedzeniach komisji i powrócić do tematu na sesji.
Zdaniem Radnego M. Kobylańskiego wniosek przez niego zgłoszony został przegłosowany, nie został jeszcze zrealizowany. Nie ma najmniejszego sensu, zatem zajmować się tematem od początku.
Rada po dyskusji postanowiła temat ten pozostawić do omówienia na posiedzeniach komisji w miesiącu kwietniu br.
2) Przewodniczący Rady MG Pan Z. Puchalski powrócił do wcześniej zgłoszonego przez siebie wniosku w sprawie rozpoznania tematu dotyczącego aktualnej sytuacji wodociągu lokalnego. Doprowadzenia wody do budynku zamieszkałego przez 10 rodzin w Maciejowcu. Brak wody bulwersuje mieszkańców poinformował Przewodniczący Rady tym bardziej, że studnie, które się tam znajdują są pełne wody. Temat ten do rozpoznania zgłoszony został w miesiącu wrześniu ub. roku.
Kier. Ref. Techn. UiM Pani D. Adamiszyn w odpowiedzi podała, że temat był rozpoznawany i praktycznie należy wykazać cierpliwość w oczekiwaniu na jego realizację zgodnie z przyjętym Planem Rozwoju Lokalnego GiM Lubomierz na lata 2004-2006.
3) Radny J. Bukiejko podziękował w imieniu organizatorów Konkursu „Dekoracje Wielkanocne” osobom sponsorującym konkurs, który odbył się dnia 19.03.05r. w Wojciechowie.
Ad.12
Termin posiedzenia kolejnej Sesji ustalony został na dzień 29.04.05r., Komisji Stałych w dniach 19,20,21.04.05r.
Ad.13
Przewodniczący Rady MG Z. Puchalski zamknął obrady XXVIII Sesji Rady MG Lubomierz.
Zakończenie Sesji godz. 12.30
Protokołowała:
Grażyna Dalecka