P r o t o k ó ł nr XXVI/05
z Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz odbytej 28 stycznia 2005r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Lubomierzu.
Ad.1
Obrady XXVI Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Lubomierz Pan Zdzisław Puchalski. Przywitał radnych i zaproszonych gości.
Obecnych w momencie otwarcia 10 radnych (nieobecni radni; J. Bukiejko, M. Kobylański, R. Moskwa, Wł. Podobiński, M. Środa), co wobec ustawowego składu Rady stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - listy obecności radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki 1 i 2 do niniejszego protokołu.
Ad.2
Wiceprzewodnicząca Rady MG Pani Lucyna Fabiszewska-Kozdęba przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie XXVI Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z posiedzenia XXV Sesji Rady MG.
4. Informacja o pracy Burmistrza GiM w okresie między Sesjami.
5. Racjonalizacja sieci szkół na terenie miasta i gminy.
6. Dyskusja.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
- likwidacji Oddziału Przedszkolnego w Chmieleniu
- przekształcenia Szkoły Podstawowej w Pasieczniku
- regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, oraz wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń ze stosunku pracy zatrudnionym w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, prowadzonych przez Gminę Lubomierz w 2005r.
8. Zapytania i interpelacje.
9. Sprawy organizacyjne.
10. Zamknięcie obrad Sesji.
Radny Wł. Kordela - w związku z zebraniem jakie się odbyło w Chmieleniu, czy Pan Panie Burmistrzu jest skłonny wycofać projekt uchwały w sprawie likwidacji OP w Chmieleniu?
Burmistrz GiM Pan B. Dowgiałowicz - nie zamierzam wycofywać projektu uchwały.
Spotkanie w Chmieleniu odbyło się, bo to jest nasz obowiązek.
Radny Wł. Kordela wystąpił z wnioskiem formalnym o wycofanie z porządku obrad Sesji projektu uchwały w sprawie likwidacji Oddziału Przedszkolnego w Chmieleniu.
Na posiedzenie Sesji przybył Radny M. Kobylański (obecnych 11 radnych) godz. 10.15
Rada wynikiem głosów (3za, 7 przeciwnych, 1 wstrzymujący) wniosek Radnego Wł. Kordeli oddaliła.
Na posiedzenie Sesji przybył Radny Wł. Podobiński (obecnych 12 radnych) godz. 10.20
Z-ca Burmistrza GiM Pan J. Andrzejczak do porządku obrad Sesji zgłosił następujące zmiany: po pkt. 3 należy wprowadzić pkt. 4 - Przedstawienie wniosków wypracowanych przez Komisję Sfery Budżetowej, Gospodarczej i Przestrzegania Prawa w m-cu styczniu br.
W pkt. 7 należy wykreślić projekt uchwały w sprawie likwidacji O P w Chmieleniu, a wprowadzić projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji OP w Chmieleniu, następnie jako drugi należy wprowadzić projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji SP w Pasieczniku, oraz wykreślić projekt uchwały w sprawie przekształcenia SP w Pasieczniku, a wprowadzić projekt uchwały w sprawie zamiaru przekształcenia SP w Pasieczniku, jako czwarty zostanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli.
Z-ca Burmistrza GiM przedstawił krótkie uzasadnienie do proponowanej zmiany dodając, że
zgodnie z zapowiedzią w miesiącu lutym br. odbędzie się spotkanie z Radą Rodziców w Chmieleniu i Pasieczniku z udziałem Kuratora Oświaty.
Na posiedzenie Sesji przybył Radny M. Środa obecnych (14 radnych) godz. 10.20
Radny Wł. Kordela - znowu zostaliśmy zaskoczeni projektem uchwały, z minuty na minutę dostajemy projekt uchwały, jak to się ma z regulaminem pracy Rady. Radny ma otrzymać projekt uchwały na 7 dni przed sesją, a dostaje w dniu sesji.
Radca Prawny UGiM Pan Dominik Kubacki - jest to termin instrukcyjny, on powinien być zawsze dochowany, ale w dzisiejszych sytuacjach nie skutkuje to nieważnością uchwały. W tym przypadku były aspekty z tym związane i dlatego ten projekt pojawił się w tej chwili. Nie ma tu nowych uchwał, jest to kwestia powielenia uchwały otrzymanej. Kwestia uchwały o likwidacji będzie na najbliższej sesji. Formalno-prawnego przeciwieństwa nie ma, termin instrukcyjny został naruszony, ale on może być naruszony.
Rada większością głosów (13za, 1 wstrzymujący) przyjęła porządek sesji ze zmianami.
Ad.3
Rada j e d n o g ł o ś n i e (14za) przyjęła protokół nr XXV/04 z posiedzenia Sesji Rady MG z dnia 30 grudnia 2004r.
Ad.4
Przewodniczący Komisji Sfery Budżetowej, Gospodarczej i Przestrzegania Prawa Wiesław Wachowicz przedstawił wnioski wypracowane przez Komisję w miesiącu styczniu br. – zał. 3
Ad.5
Burmistrz GiM Pan B. Dowgiałowicz przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między Sesjami - zał. nr 4
Przedstawił również informację na temat wydanych Zarządzeń Burmistrza - zał. nr 5
Rada zapoznała się z przedstawionymi informacjami.
Uwag i zapytań nie było.
Ad.6
Racjonalizacja sieci szkół na terenie miasta i gminy.
Wprowadzenie do tematu przedstawił Z-ca Burmistrza GiM Pan J. Andrzejczak. Pierwsza racjonalizacja sieci szkół w naszej gminie, jak podał przeprowadzona została w 1999r.
Tegoroczna ma polegać na zlikwidowaniu Oddziału Przedszkolnego w Chmieleniu, w przypadku Szkoły Podstawowej w Pasieczniku natomiast, po spotkaniu z rodzicami, zaproponowane zostały dwa rozwiązania likwidacja szkoły i przekształcenie Szkoły Podstawowej w Szkołę Filialną o stopniu organizacyjnym „0” – 3. Jeżeli chodzi o OP w Chmieleniu, to podstawowym argumentem jest; bardzo mała liczba dzieci, niekorzystna demografia, wydatkowanie środków, bardzo zły stan techniczny budynku – pomieszczenia nadają się do remontu kapitalnego. Proponuje się, znacznie lepsze warunki w Przedszkolu Miejskim w Lubomierzu, korzystanie z wyżywienia, bezpłatny i bezpieczny dowóz dzieci 6 letnich, zwolnienie z opłat czesnego i dużo lepsza oferta edukacyjna w Przedszkolu Miejskim w Lubomierzu. Chodzi o danie dzieciom lepszej szansy.
Jeżeli chodzi o Szkołę Podstawową w Pasieczniku, to również odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów szkoły, tak jak i w przypadku Chmielenia. Argumenty przemawiające jak za przekształceniem, tak za likwidacją są takie same. Jasnym argumentem jest baza SP w Pasieczniku, a zasadniczym jest brak sali gimnastycznej, nieporównywalne warunki ze SP w Lubomierzu. Wyposażenie sali komputerowej również daje wiele do życzenia. Na zakończenie przedstawionych argumentów Z-ca Burmistrza dodał, że jako organ prowadzący wskazuje się SP w Lubomierzu, natomiast decyzja w sprawie wyboru szkoły należy do radnych.
Przewodniczący Rady MG ogłosił 10 minutową przerwę w obradach sesji.
Godz.11.15 wznowienie obrad.
Ad.7
Dyskusja.
Pan Rogala mieszkaniec Pasiecznika wystąpił z prośbą do radnych, aby zdecydowali o przeniesieniu szkoły z jednego budynku do drugiego. Sprawą modernizacji budynku, po takiej decyzji jak podał, zadeklarowali zająć się sami mieszkańcy. Dzieci zdaniem rodziców będą znacznie lepiej czuły się u siebie.
Radny Wł. Kordela wystąpił z prośbą o szczegółowe podanie kosztów utrzymania OP w Chmieleniu, zdaniem Radnego koszty są zawyżone. W przypadku likwidacji oddziału, budynek i tak będzie musiał być utrzymywany.
Pan Jasiński mieszkaniec Pasiecznika - jaki jest koszt utrzymania, chodzi o wynagrodzenia nauczycieli? Uważam stwierdził, że koszty wynagrodzenia są większe, ponieważ nauczyciele są bardzo dobrze wykształceni.
Radny M. Kobylański odniósł się do kosztów związanych z urlopami wychowawczymi w poszczególnych szkołach. I tak, w Gimnazjum nie ma ani jednej osoby na urlopie zdrowotnym, w SP w Lubomierzu także nie ma, a w SP w Pasieczniku na urlopy zdrowotne przekazano 90 tys. zł. Przytoczył przykład koleżanki, która po urodzeniu dziecka nie skorzystała z urlopu, a wróciła do pracy w szkole. Zatem jest to kwestia podejścia i nauczyciela i dyrektora danej szkoły do urlopów zdrowotnych.
Pan Jasiński mieszkaniec Pasiecznika - to ustawodawca gwarantuje nauczycielowi urlop na podratowanie zdrowia, taki urlop nauczycielowi przysługuje i on z niego korzysta.
Pani A. Sławińska Dyr. SP w Pasieczniku - my nie możemy kwestionować decyzji lekarskiej. Myślę, że jest to nieeleganckie, że my to rozważamy pod tym kątem. Tu chodzi o podratowanie zdrowia, a nie o wykorzystywanie sytuacji w danym momencie przez nauczyciela.
Pan Rogala mieszkaniec Pasiecznika wystąpił z prośbą, aby nie traktowano urlopów zdrowotnych, jako argument przy przekształcaniu SP w Pasieczniku.
Pani Kossowska mieszkanka Chmielenia stwierdziła, że niestety nie zawsze interesy gminy idą w parze z interesami jej mieszkańców.
Radna A. Dzikowska - ja państwa rozumiem jako rodziców, ale nie dziwię się radnym, że patrząc na nasz budżet podejmują taką decyzję. Wracając do Olesznej, Oleszna bardzo mało skorzystała na likwidacji swojej szkoły. Jak ja mam powiedzieć mieszkańcom Olesznej , że podatki ich idą na oświatę Pasiecznika, na chodnik. Uważam, że nie możecie narzekać, że pieniądze do was nie idą. Należałoby zbierać podatki z Pasiecznika przez okres 3 lat, aby wystarczyły na jeden rok na SP w Pasieczniku. Jest tyle dziur, proszę powiedzieć gdzie znaleźć pieniądze na załatanie tych dziur. Proszę zrozumieć inne wioski, my z zaoszczędzonych pieniędzy nie mamy nic, nie mamy szkoły w Olesznej, ale chcemy z tego budżetu też coś mieć.
Pani H. Środa Sołtys Pasiecznika - Unia Europejska na 2005 rok przekazała Polsce kwotę 13 mld zł, proszę się zastanowić jak znaleźć pieniądze na funkcjonowanie szkoły, a nie likwidować. Czy słyszeliśmy na sesji na przykład , jak zlikwidować bezrobocie, nie.
Radny M. Kobylański - trzeba wiedzieć, że wymóg jest taki, aby pozyskać środki unijne gmina musi mieć 20% środków własnych, a w naszym przypadku ich nie ma.
Burmistrz GiM Pan B. Dowgiałowicz - schodzimy z tematu, wracamy do budżetu, a budżet jest już przyjęty przez Radę. Działania takie jak mówi p. Sołtys są prowadzone przez gminę. Na zebraniu w Pasieczniku poruszaliśmy te sprawy. Trzymajmy się tematu zasadniczego tj. racjonalizacji szkół.
Radny M. Środa - chodzi o sprawy czysto finansowe, wynik jest taki, że SP w Pasieczniku jest droga. Dyskusja do niczego nie prowadzi. Moja prośba do radnych jest taka, jeżeli można niech pozostanie szkoła dla małych dzieci o stopniu organizacyjnym „0” - III.
Pani Chodniczak mieszkanka Pasiecznika - w SP w Pasieczniku jest mała liczba uczniów zgadza się, ale trzeba wziąć pod uwagę to, że nauczyciele mogą lepiej trafić do małej liczby uczniów. Jest sala komputerowa u nas też i dzieci mają dostęp do komputera, a w SP Lubomierzu nie. Wśród radnych jest nauczyciel, który uczył w SP w Pasieczniku i prośba o stanowisko obiektywne i zrozumienie nas rodziców, a przede wszystkim dzieci.
Radny Wł. Kordela - według mnie nieeleganckim argumentem jest poruszanie stanu technicznego budynku. Musimy wziąć pod uwagę to, że skoro znalazły się pieniądze na podwyższenie diet dla nas i na podwyższenie wynagrodzenia pańskiego Panie Burmistrzu, to uważam, że nie możemy tego zwalać na te małe dzieci. Już kilka szkół zostało zlikwidowanych i tych oszczędności jakoś nie widać, mylę się Panie Burmistrzu?
Burmistrz GiM - tak jak budżet został zaplanowany, tak jest wydawany, za akceptacją Rady.
Pani Kossowska mieszkanka Chmielenia – w budynku gdzie funkcjonuje OP jest również biblioteka, także nie tylko przedszkole jest w tym budynku. Jedynym problemem jest utrzymanie nauczyciela. Pani po likwidacji OP nie będzie miała gwarancji zatrudnienia, kolejnej osobie zabieramy pracę. Będzie ciemnota, nie będzie nic.
Radny Wł. Kordela - budynek po zamknięciu oddziału dalej będzie musiał funkcjonować. Pieniądze przeniesiemy z OP w Chmieleniu na OKiS, dzieci będą dowożone i oszczędności będą mizerne.
Pan Kozłowski mieszkaniec Wojciechowa - pytanie do Dyrektora Przedszkola - ile dzieci w wieku przedszkolnym z Wojciechowa uczęszcza do Przedszkola w Lubomierzu, czy winą rodziców jest, że dzieci nie wysyłają do Przedszkola w Lubomierzu?
H. Środa Sołtys Pasiecznika - o jakich oszczędnościach my mówimy przy likwidacji SP w Pasieczniku, jak i tak za dowóz trzeba będzie zapłacić.
Z-ca Burmistrza GiM - Skarbnik udzieli odpowiedzi na temat kosztów utrzymania OP w Chmieleniu, ja natomiast podam informację na temat działania gminy. Nie jesteśmy eleganccy zdaniem Radnego Wł. Kordeli, że stawiamy zarzut, że budynek jest w takim stanie. My zdajemy sobie sprawę z tego w jakim stanie jest ten budynek. Budżet przyjmowany jest co roku. Zadłużenie budżetu rośnie i będzie rosło. Jeżeli chcemy inwestować, to musimy mieć 25% środków własnych, ogólnie zależy to jednak z jakich środków unijnych korzysta gmina. Rada przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2004-2006 i nie zgadzam się, że środki wydawane są tylko na miasto. Można by powiedzieć na co poszły pieniądze z racjonalizacji szkół, bo nie tylko poszły na podwyżki diet i podwyżkę dla Burmistrza. Na zebraniu była mowa o tym, co zrobimy Szanowni Państwo, jeżeli Państwo nie podejmiecie decyzji. Sprawa istnienia szkoły w jednym budynku, na pewno jest to jakieś rozwiązanie, ale nie takie jak być powinno. Jeżeli SP zostanie o stopniu organizacyjnym „0” – III lub „0” – VI, to my nadal będziemy się zastanawiali nad rozwiązaniami.
H. Środa Sołtys Pasiecznika - jak chcecie państwo rozwiązać problem dowozu 60 dzieci z Pasiecznika?
Skarbnik GiM - z wypowiedzi Pani Sołtys z Pasiecznika wynika, że my tylko likwidujemy. Bierzemy kredyty, bo tych pieniędzy nie mamy. My musimy wyasygnować środki z własnego budżetu, aby pozyskać z funduszy unijnych. Nie można mówić, że my tylko likwidujemy.
Pan Jasiński mieszkaniec Pasiecznika - jaka jest dokładana kwota utrzymania SP w Pasieczniku?
Skarbnik GiM - 272 tys. – wynagrodzenie
18tys. - dodatkowe wynagrodzenie
51.900,- składki ubezpieczeniowe
6.600,- fundusz pracowniczy
17.983,- odpis na fundusz świadczeń socjalnych
29 tys. dodatek mieszkaniowy i wiejski
Pan Jasiński mieszkaniec Pasiecznika - ministerstwo nakazało dokształcać się nauczycielom, nauczyciele się dokształcali, a teraz okazuje się, że nie ma dla wszystkich dotychczas zatrudnionych gwarancji pracy.
Z-ca Burmistrza GiM – nie wszyscy nauczyciele wykorzystali okres od roku 2001 do 2006 na podwyższenie swoich kwalifikacji. 80% - 90% kosztów utrzymania szkół stanowią wynagrodzenia dla nauczycieli. Tabela wynagrodzeń zatwierdzana jest przez ministra, gmina jedynie ją realizuje. Na pewno jakiś ruch kadrowy nauczycieli po podjęciu uchwały będzie.
Radny Wł. Kordela wystąpił z wnioskiem o przeprowadzenie imiennego głosowania nad projektami uchwał w sprawie racjonalizacji sieci szkół.
Przewodniczący Rady MG - głosowanie jest jawne, zatem nie ma potrzeby głosowania imiennego.
Radca Prawny UGiM - trudno głosować taki wniosek, w sejmie też nie ma głosowania imiennego jest jawne.
Rada nie przegłosowała wniosku zgłoszonego przez Radnego Wł. Kordelę.
Ad.8
1) projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Oddziału Przedszkolnego w Chmieleniu przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 6
Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (8za, 4 przeciwne, 2 wstrzymujące) podjęła
uchwałę nr XXVI/149/05 w sprawie zamiaru likwidacji Oddziału Przedszkolnego w
Chmieleniu.
Za podjęciem uchwały głosowali: R. Achramowicz, J. Bukiejko, L. Fabiszewska-
Kozdęba, M. Kobylański, M. Onoszko, Wł. Podobiński, Z. Puchalski, W. Wachowicz.
Przeciw: B. Ciereszko, A. Dzikowska, Wł. Kordela, M. Środa.
Wstrzymali się od głosu: R. Kadela, Cz. Śliwiński.
2) projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Pasieczniku przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 7
Rada wynikiem głosów ( 5za, 7 przeciwnych, 2 wstrzymujące) odrzuciła projekt uchwały.
Za podjęciem uchwały głosowali: R. Achramowicz, M. Kobylański, M. Onoszko, Z. Puchalski, W. Wachowicz.
Przeciw: B. Ciereszko, A. Dzikowska, L. Fabiszewska-Kozdęba, Wł. Kordela, Wł. Podobiński, Cz. Śliwiński, M. Środa.
Wstrzymali się od głosu: J. Bukiejko, R. Kadela.
3) projekt uchwały w sprawie zamiaru przekształcenia Szkoły Podstawowej w Pasieczniku przedstawił Z-ca Burmistrza GiM – zał. nr 8
Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (7za, 6 przeciwnych, 1 wstrzymujący) podjęła uchwałę nr XXVI/150/05 w sprawie zamiaru przekształcenia Szkoły Podstawowej w Pasieczniku.
Za podjęciem uchwały głosowali: R. Achramowicz, A. Dzikowska, M. Kobylański,
M. Onoszko, Wł. Podobiński, Z. Puchalski, W. Wachowicz.
Przeciw: B. Ciereszko, L. Fabiszewska-Kozdęba, R. Kadela, Wł. Kordela,
Cz. Śliwiński, M. Środa.
Wstrzymali się od głosu: J. Bukiejko.
Przewodniczący Rady MG ogłosił 10 minutową przerwę w obradach sesji.
Godz. 12.35 wznowienie obrad.
4) projekt uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe
warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego,
funkcyjnego, za warunki pracy, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i
godziny doraźnych zastępstw, oraz wysokość i warunki wypłacania nagród i innych
świadczeń ze stosunku pracy zatrudnionym w przedszkolach, szkołach podstawowych,
gimnazjach, prowadzonych przez Gminę Lubomierz w 2005r. przedstawił Z-ca
Burmistrza GiM - zał. nr 9
Rada j e d n o g ł o ś n i e (12za) podjęła uchwałę nr XXVI/151/05 w sprawie
regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania
nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy,
zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, oraz
wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń ze stosunku pracy
zatrudnionym w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, prowadzonych
przez Gminę Lubomierz w 2005r.
Nieobecni w trakcie głosowania Radni Wł. Kordela i M. Środa.
Ad.9
1) Wiceprzewodniczący Rady MG B. Ciereszko - odczytał pismo Nadleśnictwa Lwówek Śl. w sprawie realizacji wniosków zgłoszonych na posiedzeniu Komisji Sfery Budżetowej, Gospodarczej i Przestrzegania Prawa i posiedzeniu Sesji w miesiącu październiku 2004r. - zał. nr 10
2) Radny M. Kobylański zwrócił się z pytaniem - czy i na kiedy zaplanowana jest kontrola przez Komisję Rewizyjną w ZBGKiM. Zobowiązał się do rozpoznania tematu dotyczącego udziału rewidenta w pracach komisji i opracowania pytań pod kątem kontroli. Zgłosił swoją gotowość w pracach Komisji Rewizyjnej.
Radna A. Dzikowska - kontrolę można przeprowadzić na początku m-ca marca, a informację na temat wykonanej kontroli i wnioski przedstawić na posiedzeniu Sesji również w miesiącu marcu br.
Skarbnik GiM D. Nowik – kolejność działania moim zdaniem powinna być następująca, powinny jasno być sprecyzowane wnioski. Trzeba wiedzieć pod jakim kątem ma być przeprowadzona kontrola. Powinny być opracowane tezy kontroli, aby dyrektor mógł przygotować odpowiedzi na te tezy.
Ad.10.
Termin posiedzenia kolejnej Sesji ustalony został na dzień 25.02.05r. Komisji Stałych w dniach 15,16,17.02.05r.
Ad.11
Przewodniczący Rady MG Z. Puchalski zamknął obrady XXVI Sesji Rady MG Lubomierz.
Zakończenie Sesji godz. 13.00
Protokołowała:
Grażyna Dalecka