Protokoły z sesji

Protokół z sesji XXV/04.

P r o t o k ó ł nr XXV/04

z Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz odbytej 30 grudnia 2004r.

w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Lubomierzu.





Ad.1



Obrady XXV Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Lubomierz Pan Zdzisław Puchalski. Przywitał radnych i zaproszonych gości.

Obecnych w momencie otwarcia 13 radnych (nieobecni radni A. Dzikowska, M. Środa), co wobec ustawowego składu Rady stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji - listy obecności radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki 1 i 2 do niniejszego protokołu.



Ad.2



Wiceprzewodnicząca Rady MG Pani Lucyna Fabiszewska-Kozdęba przedstawiła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie XXV Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z posiedzenia XXIV Sesji Rady MG.

4. Informacja o pracy Burmistrza GiM w okresie między Sesjami.

5. Przedstawienie projektu budżetu g i m na 2005r.

6. Dyskusja.

7. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Gminy Lubomierz na 2005r.

8. Informacja z przebiegu VIII Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu oraz informacja na temat wydawanej Gazety „Sami Swoi”.

9. Dyskusja.

10. Podjęcie uchwał w sprawie:

- zmian do budżetu

- przyjęcia planu pracy Rady MG Lubomierz na I półrocze 2005r.

- przyjęcia planów pracy stałych komisji Rady MG Lubomierz na I półrocze 2005r.

11.Zapytania i interpelacje.

12.Sprawy organizacyjne.

13.Zamknięcie obrad Sesji.



Z-ca Burmistrza GiM Pan J. Andrzejczak do porządku obrad Sesji zgłosił następujące zmiany: wprowadzenia pkt.4 Przedstawienie wniosków wypracowanych przez komisje stałe Rady MG w miesiącu grudniu br., do pkt.10 wprowadzenia projektu uchwały w sprawie zmiany do załącznika do uchwały nr XVII/94/04 z dnia 26.03.2004r. w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2004-2006

-projektu uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr VI/45/03 z dnia 28 marca 2003r. w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej

- projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXIV/136/04 Rady MG Lubomierz z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Olesznej Podgórskiej



Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) przyjęła porządek sesji ze zmianami.







Ad.3

Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) przyjęła protokół nr XXIV/04 z posiedzenia Sesji Rady MG z dnia 26 listopada 2004r.



Ad.4

Wiceprzewodniczący Rady MG Pan B. Ciereszko odczytał wnioski wypracowane przez Komisje Stałe Rady MG na posiedzeniach w miesiącu grudniu br. - zał. nr 3



Radny M. Kobylański wystąpił z wnioskiem o zweryfikowanie wniosku Komisji Sfery Budżetowej, Gospodarczej i Przestrzegania Prawa tj. uzupełnienia wniosku o zapis „ z pomocą biegłego rewidenta”, a zatem treść wniosku powinna brzmieć następująco; „ Komisja wnioskuje o przeprowadzenie przez Komisję Rewizyjną ogólnej kontroli ZBGKiM w Lubomierzu z pomocą biegłego rewidenta”.

Zdaniem Radnego M. Kobylańskiego kontrola ZBGKiM bez udziału osoby postronnej, fachowca nie ma najmniejszego sensu.



Rada wynikiem głosów (6za, 1 przeciwny, 6 wstrzymujących) wniosek przyjęła.



Radny W. Wachowicz wystąpił z wnioskiem o zweryfikowanie wniosku Komisji Rewizyjnej tj. „zwiększenia dotacji po 2 tys. zł dla wszystkich klubów sportowych po I półroczu 2005r.”



Na posiedzenie Sesji przybyła Radna A. Dzikowska (obecnych 14 radnych) godz. 10.30.



Rada j e d n o g ł o ś n i e (14za) przyjęła wniosek Radnego W. Wachowicza.



Ad.5

Burmistrz GiM Pan B. Dowgiałowicz przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między Sesjami - zał. nr 4

Przedstawił również informację na temat wydanych Zarządzeń Burmistrza - zał. nr 5

Rada zapoznała się z przedstawionymi informacjami.



Ad.6

Burmistrz GiM Pan B. Dowgiałowicz wprowadzając do tematu dotyczącego przyjęcia budżetu Gminy Lubomierz na 2005r. poprosił o zrozumienie sytuacji deficytowej i zrozumienie sytuacji nie uwzględnienia wszystkich wniosków jednostek podległych, które zostały złożone do projektu budżetu.

Skarbnik GiM Pani D. Nowik szczegółowo omówiła projekt uchwały w sprawie budżetu Gminy Lubomierz na 2005r. – zał. nr 6

Przedstawiła również opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu Zespół w Jeleniej Górze o przedłożonym przez Burmistrza GiM projekcie budżetu Gminy na 2005r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego – zał. nr 7

Na posiedzenie Sesji przybył Radny M. Środa (obecnych 15 radnych) godz.10.50.



Ad.7

Radny M. Kobylański - cyt. „wnioskuję za odrzuceniem budżetu w związku z ponownym zwiększeniem dotacji dla ZBGKiM w Lubomierzu.

Cyt. ”W paragrafie 5 pkt. 2 budżetu ustala się dotację dla ZBGKiM w wysokości 196.500,- w tym 7.700,- to koszty produkcji wody w Janicach. Kwota 133.000,- stanowi dotację do utrzymania komunalnych zasobów mieszkaniowych, pomimo zmniejszenia zasobów mieszkaniowych o 2300m², a na przestrzeni ostatnich 2 lat o ponad 3000m², daje to oszczędności w wysokości 25.000,- Stawka czynszu podniesiona została o 0,24gr, co daje w skali roku następne 38.000,- Niezrozumiałe jest dlaczego, pomimo wprowadzonych zmian dotacja dla zakładu budżetowego jest taka sama.

Dotacja do oczyszczania 1m³ ścieków; rok 2003 72.000m³ x 0,57 = 41.000,-

rok 2004 30.605m³ x 1,34 = 41.000,- rok 2005 52.165m³ x 1.07 = 55.800,-

Należy wziąć pod uwagę również i to, że stawki za ścieki zostały podniesione w tym roku i są bardzo wysokie, a dotacja do oczyszczalni ścieków wynosi 80.000,-

Kolejna sprawa, to wynagrodzenia dla pracowników zakładu, wzrosły od ubiegłego roku o 26.000,- pomimo zmniejszenia stanu zatrudnienia. Można było, tak jak zapewniał Pan Dyrektor rozdzielić obowiązki pracownika przechodzącego na emeryturę, na już zatrudnionych pracowników i zmniejszyć koszty wynagrodzeń. Kolejne pieniądze, to dotacja na zakup samochodu dostawczego ok. 35.000,- Przez okres jednego roku kwota dotacji wynosi 130.000,- pieniądze te można było zaoszczędzić. Trudno zrozumieć, dlaczego ekipa remontowo-budowlana kosztowała w 2002 roku 68.000,- a w 2004 roku już 190.000,- Jest to sztuczne zwiększanie kosztów. Uważam, że nic nie da restrukturyzacja sieci szkół, jeżeli dotacja będzie utrzymana w tej samej kwocie, bo i tak wszystkie zaoszczędzone pieniądze pochłonie zakład budżetowy”.

Reasumując swoją wypowiedź Radny M. Kobylański wystąpił z następującymi wnioskami:

1. Utrzymanie dotacji dla ZBGKiM na poziomie roku 2004.

2. Stworzenie planu oszczędnościowego przez Dyrektora ZBKGiM i przedłożenie na

komisje Rady w miesiącu lutym.

Wystąpił również z wnioskiem o przegłosowanie w/w wniosków i odrzucenie budżetu Gminy i Miasta na 2005r.

Skarbnik GiM Pani D. Nowik - cyt. „ ZBGKiM był zawsze przedmiotem dotowania. Nie ma też większej dotacji od chwili przekształcenia. Aby zakład budżetowy mógł funkcjonować, to powinno być 3 % wartości odtworzeniowej. Musimy pamiętać o tym, czy ma się 2 tys. m² czy 12 tys. m², to tym musi ktoś zawiadywać, to w kwestii zatrudnienia. Nie robi się kosztów pod dotację w zakładzie budżetowym i prośba o nie stwierdzanie tego typu. Co do w kwestii 3% podwyżki w skali roku, to jest regulacja płac. Odniósł się Pan Radny Kobylański do kosztów i dotacji, dotacja rośnie istotnie. Jeżeli mówimy o dotacji na oczyszczalnię, to tak będzie wszędzie, tak jest w Janicach. Takie są realia i takie są koszty”.

Burmistrz GiM Pan B. Dowgiałowicz - ubyło 3 tys. metrów powierzchni mieszkalnej i faktycznie my z tego tytułu nie otrzymujemy żadnych pieniędzy, ale musimy pamiętać o tym, że nie wszyscy mieszkania wykupili i do tych mieszkań musimy dopłacać.

Radny M. Kobylański - podniesione zostały stawki opłat za wodę i za ścieki. Uważam, że dotacja powinna pozostać na poziomie roku ubiegłego. Będzie potrzebnych mniej ludzi do obsługi w zakładzie budżetowym i mniejsze będą koszty.

Dyr. ZBGKiM Pan R. Kiwilsza - chciałbym odnieść się na piśmie do przedstawionego stanowiska i wniosków Radnego. Prośba w związku z tym o przekazanie treści swojego wystąpienia.







Cyt. „ Dzisiaj jednak chciałbym odpowiadając Radnemu zwrócić uwagę na następujące kwestie; zakład budżetowy zatrudniał 48 pracowników, a teraz zatrudnia 24 pracowników i wykonuje więcej pracy niż przedtem. Ile elewacji zostało wykonanych nie trzeba mówić, bo to widać. Fundusz płac w tym roku wzrósł o 3 %, są to płace uregulowane, ale faktem jest przez okres 3 lat nie było podwyżek, ani regulacji. Co do ilości pracowników, to kontrola wykaże co robią pracownicy. Jeżeli zostanie stwierdzone, że pracowników jest za dużo, to wprowadzone zostaną zmiany. Rzeczywiście ubywa substancji mieszkaniowych, ale zakład współdziała z 53 wspólnotami. Na rzecz tej wspólnoty ja przekazuję opłaty w postaci żywej gotówki tj. zakład wyprowadza gotówkę w wysokości ok. 15 tys. zł rocznie. Czynsz był zamrożony przez okres 3 lat ze względu na sytuację materialną mieszkańców. Takiej sytuacji nie było w żadnej gminie. Zakład zarobił na świadczeniu usług 26 tys. zł, nie zarobił na płacach, a na prowadzeniu działalności. Sprawa dotycząca Janic, zakład znalazł się w sytuacji takiej, że ktoś musi tym zarządzać. Za energię płaci się więcej niż za wodę. Oczyszczalnia ścieków ma 10 lat, funkcjonuje bez wstępnego oczyszczania. Skutki tego są takie, że dzisiaj nie nadaje się do pracy”.

Radny M. Kobylański - nie zrozumiałe jest zatem, po co przekazana została dotacja do oczyszczalni w wysokości 80 tys. zł. Cały czas chodzi mi o koszty utrzymania biurowca. Odeszła p. P. Łabuń etat miał być rozdzielony na zatrudnionych pracowników, a przyjął Pan nową osobę. W tym roku podniesiona została stawka czynszu, można było dotację przekazać na coś innego np. na szkoły, kluby sportowe.

Dyr. ZBGKiM - jest wiele spraw, które wpłynęły na koszty utrzymania. Gdybyśmy odeszli od dotowania gospodarki mieszkaniowej, to należałoby zwiększyć czynsz o ok. 0,72 zł. Prowadzona jest polityka czynszowa taka, aby mogli sobie poradzić nasi mieszkańcy. 50 % ma kłopoty z płaceniem czynszu, są opóźnione pomimo iż otrzymują

dodatki mieszkaniowe. Co do obsługi biura, proszę mi pokazać materiał, gdzie deklarowałem, że nie będę zmieniał zatrudnienia. Proszę ponownie o przedłożenie na piśmie zarzutów, ja szczegółowo odniosę się do nich na piśmie. Proszę również pozwolić mi odnieść się do tych tematów w trakcie kontroli, jaka będzie przeprowadzona w zakładzie. Myślę, że będzie to rozmowa na argumenty”.

Radny Wł. Kordela - jakie były stawki tych dotacji, projekt uchwały bardzo ładnie się komponuje z załącznikiem nr 12 do uchwały.

Radny M. Środa wystąpił z wnioskiem formalnym o przegłosowanie uchwały w sprawie budżetu Gminy i Miasta na 2005r.

Radca Prawny UGiM Pan Dominik Kubacki poproszony o zajęcie stanowiska w sprawie wniosków postawionych przez radnych wyjaśnił, że radny M. Kobylański musi dokładnie sprecyzować swoje wnioski, bo w efekcie nie wiadomo o co dokładnie chodzi. Zdaniem radcy lepszym rozwiązaniem byłoby, aby radny przedstawił swoje stanowisko w pkt. zapytania i interpelacje.

Przewodniczący Rady Z. Puchalski zwrócił się z prośbą do Radnego Macieja

Kobylańskiego o przekazanie treści swojego wystąpienia.

Radny M. Onoszko – cyt. „ rozumiem intencje kolegi, chciałby zaoszczędzić jakieś

pieniądze. Uważam, że Komisja Rewizyjna zgodnie z planem dokona kontroli, a my

możemy powrócić w każdym czasie do tematu z uwzględnieniem wniosków. Słuchając

głosu moich przedmówców nie mogę stwierdzić, które z osób ma rację. Duże jest to

ryzyko, aby przyjmować wnioski”.







Skarbnik GiM - intencją Radnego M. Kobylańskiego jest, aby utrzymać poziom dotacji na poziomie roku ubiegłego i dotować do 1m3 oczyszczania ścieków. Po przegłosowaniu i przyjęciu wniosków radnego nastąpiłoby zmniejszenie dotacji dla ZBGKiM o łączną kwotę 31.200zł.

Radny W. Wachowicz poddał pod rozwagę pytanie następujące, jeżeli w pkt. 8 porządku obrad sesji przyjmiemy budżet, a uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej nie przejdzie, to budżet nie zmieni się ?

Radny Wł. Kordela – pomimo wielu zapewnień, dlaczego projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej nie został przedstawiony na komisjach, a dany jest za pięć dwunasta. Moim zdaniem jest to głosowanie nie wiadomo nad czym.

Skarbnik GiM – uchwała z załącznikiem dobrze ze sobą komponuje i radny Wł. Kordela dobrze o tym wie i twierdzenie, że nie można się z tym połapać jest niepotrzebnym wybiegiem.

Z-ca Burmistrza GiM wystąpił z propozycją ogłoszenia przerwy w obradach Rady w celu omówienia i sprecyzowania budżetu oraz głosowania w pierwszej kolejności uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr VI/45/03 w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej.

Przewodniczący Rady MG ogłosił przerwę w obradach Rady w celu sprecyzowania budżetu pod kątem zgłoszonych wniosków i prowadzonej wcześniej dyskusji.

Ustalono, że spotkanie radnych odbędzie się w sali ślubów UGiM.



P R Z E R W A



Przewodniczący Rady MG po wznowieniu obrad zaproponował wprowadzenie zmiany do porządku obrad Sesji tzn. w pierwszej kolejności przegłosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr VI/45/03 z dnia 28.03.03r. w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej, a następnie projektu uchwały w sprawie budżetu Gminy Lubomierz na 2005r.

Rada j e d n o g ł o ś n i e (15za) przyjęła propozycję wprowadzenia zmiany.

*projekt uchwały w sprawie zmiany do uchwały nr VI/45/03 z dnia 28.03.2003r. w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 8



Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (10za, 3 przeciwne, 2 wstrzymujące) podjęła uchwałę nr XXV/142/04 w sprawie zmiany do uchwały nr VI/45/03 z dnia 28.03.2003r. w sprawie udzielenia dotacji przedmiotowej.



*projekt uchwały w sprawie budżetu Gminy Lubomierz na 2005r. przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 9



Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (12za, 2 przeciwne, 1 wstrzymujący) podjęła uchwałę nr XXV/143/04 w sprawie budżetu Gminy Lubomierz na 2005r.









Ad.9

Informację z przebiegu VIII Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu oraz informację na temat wydawanej Gazety „Sami Swoi” przedstawiła Prezes Stowarzyszenia Miłośników Filmów Komediowych „Sami Swoi” w Lubomierzu i Redaktor Naczelna Gazety Pani Jadwiga Sieniuć - zał. 10 i 11

Posiedzenie Sesji opuścił Radny M. Kobylański godz. 12.10 (obecnych 14 radnych).

Posiedzenie Sesji opuścił Radny Wł. Kordela godz.12.20 (obecnych 13 radnych).



Ad.10



Uwag i zapytań do przedłożonych informacji nie było.

Rada zapoznała się z przedłożonymi informacjami.



Ad.11

*projekt uchwały w sprawie zmian do budżetu przedstawiła Skarbnik GiM - zał. nr 12

Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXV/144/04 w sprawie zmian

do budżetu.

*projekt uchwały w sprawie zmiany do załącznika do uchwały nr XVII/94/04 z dnia

26 marca 2004r. w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2004-2006

przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 13

Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXV/145/04 w sprawie zmiany

załącznika do uchwały nr XVII/94/04 z dnia 26 marca 2004r. w sprawie Wieloletniego

Programu Inwestycyjnego na lata 2004-2006.

*projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXIV/136/04 Rady MG Lubomierz z

dnia 26 listopada 2004r. w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Olesznej Podgórskiej

przedstawił Z-ca Burmistrza GiM - zał. nr 14

Rada je d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXV/146/04 w sprawie zmiany

uchwały nr XXIV/136/04 Rady MG Lubomierz z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie

likwidacji Szkoły Filialnej w Olesznej Podgórskiej.

*projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady MG Lubomierz na I półrocze

2005r. przedstawiła Wiceprzewodnicząca Rady MG Pani L. Fabiszewska-Kozdęba –

zał. nr 15

Rada j e d n o g ł o ś n i e (13za) podjęła uchwałę nr XXV/147/04 w sprawie przyjęcia

planu pracy Rady MG Lubomierz na I półrocze 2005r.

*projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych komisji Rady MG

Lubomierz na I półrocze 2005r. przedstawił Wiceprzewodniczący Rady MG B.

Ciereszko - zał. nr 16

Rada w i ę k s z o ś c i ą g ł o s ó w (12za, 1 wstrzymujący) podjęła uchwałę nr

XXV/148/04 w sprawie przyjęcia planów pracy stałych komisji Rady MG .



Ad.12

Zapytań i interpelacji nie zgłoszono.









Ad.13



1) Przewodniczący Rady MG przedstawił pismo w sprawie dofinansowania VII

Regionalnego Konkursu Kolęd Klubu 4-H z Pasiecznika.

Sołtys wsi Pasiecznik H. Środa poprosiła wszystkich zebranych o nagrody rzeczowe

i pieniądze na przeprowadzenie konkursu.

Burmistrz GiM zadeklarował przekazanie nagród w miarę możliwości UGiM.

2) Termin kolejnej Sesji ustalony został na dzień 28.01.05r. Terminy Komisji Stałych w

dniach 18,19,20.01.05r.

3) Przewodniczący Rady MG złożył serdeczne życzenia noworoczne wszystkim zebranym.



Ad.14

Przewodniczący Rady MG Z. Puchalski zamknął obrady XXV Sesji Rady MG Lubomierz.



Zakończenie Sesji godz. 12.55



Protokołowała:

Grażyna Dalecka



Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1558
12 marca 2008 23:05 (Administrator) - Utworzenie dokumentu