Uchwały Rady

UCHWAŁA NR XXXVIII/189/08 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

 

 

UCHWAŁA NR  XXXVIII/189/08

Rady Miejskiej Gminy Lubomierz

z dnia 29 grudnia 2008 roku

 

w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz.1591 ze zmianami), art. 81 ust.1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zmianami) i art. 174 ust.2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 ze zmianami)

 

Rada Miejska Gminy Lubomierz

uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

1.     Z budżetu Gminy Lubomierz mogą być udzielane dotacje celowe na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków znajdującym się na obszarze Gminy Lubomierz, jeżeli:

1)   obiekt znajduje się w złym stanie technicznym,

2)   obiekt posiada istotne znaczenie historyczne, artystyczne lub naukowe.

 

2.      Dotacja może być udzielona każdemu, kto jest właścicielem lub posiadaczem zabytku, o którym mowa w ust. 1.

 

3.      Dotacja może być udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych na:

      1) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;

      2) stabilizację konstrukcyjnej części składowych zabytku lub ich odtworzenie

          w zakresie niezbędnym dla zachowania zabytku;

      3) zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych niezbędnych do wykonania

          prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru.

 

4. Dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane może

    obejmować nakłady konieczne wymienione w art.77 Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r.

    o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zmianami).  

 

§2

 

1.     Dotacja może być udzielona w wysokości do 80 % nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku, o którym mowa w § 1 ust. 1 ustalonych na podstawie kosztorysu  inwestorskiego.

 

2.  Jeżeli zabytek, o którym mowa w § 1 ust. 1, posiada wyjątkową wartość historyczną,

     artystyczną lub naukową albo wymaga przeprowadzenia  złożonych pod względem

     technologicznym prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych,

     dotacja może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych, 

     określonych w § 1 ust. 3.

 

 3. W sytuacjach szczególnych dotacja może być udzielona w 2 częściach – pierwszej

     przed podjęciem prac, w wysokości nie większej jednak niż 70% dotacji w oparciu

     o kosztorys inwestorski, drugiej – po zakończeniu wszystkich prac, na wykonanie

     których została przyznana dotacja, na podstawie sprawozdania, o którym mowa

     w § 6 ust. 2 niniejszej uchwały .

 

4. Dotacja na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót

    budowlanych przy zabytku, o którym mowa w § 1 ust. 1, nie może zostać udzielona:

     1) jeżeli nakłady konieczne na te prace lub roboty w 100% są finansowane z dotacji

         pochodzących z innych źródeł;

     2)  jeżeli łączna kwota dotacji udzielonych przez Gminę i inne uprawnione  organy

          przekroczyła wysokość 100% nakładów koniecznych na te prace lub roboty

 

§ 3

 

1. Podmioty ubiegające się o udzielenie dotacji składają wnioski o dotację do Burmistrza

    Gminy i Miasta Lubomierz do 31 października każdego roku  wraz z następującymi

    załącznikami:

1)       decyzją o wpisie do rejestru zabytków obiektu, którego dotyczą prace lub roboty,

2)       dokumentem potwierdzającym tytuł władania zabytkiem,

3)       harmonogramem oraz kosztorysem przewidywanych lub wykonanych prac lub robót ze wskazaniem źródeł ich finansowania,

       4)    decyzją właściwego organu ochrony zabytków zezwalającą na

               przeprowadzenie prac lub robót oraz projektem, gdy wniosek dotyczy prac lub

               robót przy zabytku nieruchomym lub programem prac, gdy wniosek dotyczy

               prac przy zabytku ruchomym

               5)        informacją o wnioskach o udzielenie dotacji skierowanych do innych organów.

 

 2.   Wzór wniosku o udzielenie dotacji określi Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz.

 

 3.       Termin, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania w przypadku ubiegania się
o dotację na prace interwencyjne wynikające z zagrożenia zabytku.

 

§ 4

 

1.      Dotacje przyznaje Rada Miejska Gminy Lubomierz na wniosek Burmistrza.

 

2.  W uchwale Rady Miejskiej Gminy Lubomierz w sprawie udzielenia dotacji określa się

     nazwę otrzymującego dotację, prace lub roboty, na wykonanie których przyznano

     dotację, oraz kwotę przyznanej dotacji.

 

§ 5

 

Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy określającej w szczególności:

1)       opis prac lub robót i termin ich wykonania,

2)       kwotę dotacji i tryb jej płatności,

3)       sposób i termin rozliczenia udzielonej dotacji oraz zasady zwrotu niewykorzystanej kwoty dotacji,

4)       pouczenie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy wydatkowaniu otrzymanej dotacji,

5)        zobowiązanie ubiegającego się o dotację do poddania się pełnej kontroli w zakresie należytego wykonania prac lub robót, w tym udostępnienia niezbędnej dokumentacji,

6)        zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.

 

§ 6

 

1.        Podstawą rozliczenia dotacji jest pozytywny protokół odbioru wykonanych prac lub robót z udziałem przedstawicieli Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

2.       W celu rozliczenia dotacji składa się pisemne sprawozdanie z wykonania prac lub robót Burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz.

3.        Wzór sprawozdania określi Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz.

 

§ 7

 

W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z umową, w tym brak rozliczenia w terminie określonym w umowie, nieterminowy zwrot niewykorzystanej części dotacji, podanie nieprawidłowych lub niepełnych informacji, o których mowa w  § 3 ust. 1, dotowany traci prawo do ubiegania się o dotację z budżetu Gminy i Miasta Lubomierz przez kolejnych  pięć lat.

 

§ 8

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz.

 

§ 9

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Techniczno-Gospodarczy
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Danuta Adamiszyn
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 stycznia 2009 10:55
Dokument wprowadzony do BIP przez: Adam Skrzydłowski
Ilość wyświetleń: 2653
09 stycznia 2009 10:57 (Adam Skrzydłowski) - Zmiana treści dokumnetu.
09 stycznia 2009 10:55 (Adam Skrzydłowski) - Utworzenie dokumentu.