UCHWAŁA NR XLI/223/06
Rady Miejskiej Gminy Lubomierz
z dnia 30.06.2006 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lubomierz
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.)
Rada Miejska Gminy Lubomierz
uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Lubomierz”, zwany dalej „regulaminem”, o treści:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 2
Regulamin ustala wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie i mieście Lubomierz.
§ 3
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie u.c.p. – rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku gminach (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008)
2) ustawie o odpadach – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628),
3) odpadach komunalnych drobnych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
4) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
5) odbiorcy odpadów komunalnych – rozumie się przez to przedsiębiorstwo upoważnione, w rozumieniu przepisów ustawy u.c.p. do świadczenia usług w zakresie zbiórki i transportu odpadów komunalnych lub opróżniania i transportu nieczystości ciekłych.
6) właścicielu nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
§ 4
Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli nieruchomości,
2) kierowników budów,
3) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
4) wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina,
5) przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
i terenach użytku publicznego
§ 5
1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do:
a) utrzymania na jej terenie czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, a także do uprzątanie terenu nieruchomości i pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów.
b) przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku do wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych, lub przydomową oczyszczalnię ścieków.
§ 6
Na terenie Gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości porządku, zabrania się:
1. spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków,
2. niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników oraz zieleńców, wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej,
3. umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp., w miejscach do tego nie wyznaczonych,
4. malowania np. graffiti poza wyznaczonymi do tego miejscami,
5. zakopywania odpadów oraz martwych zwierząt,
6. indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych,
7. wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi,
8. indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.
§ 7
1. Gmina stwarza warunki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych, z podziałem na:
1) szkło,
2) makulaturę,
3) tworzywa sztuczne,
4) pozostałe odpady komunalne.
2. Do zaopatrywania właścicieli nieruchomości w pojemniki segregacyjne oraz odbioru posegregowanych odpadów zobowiązani są przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
3. Posiadacze odpadów obowiązani są do korzystania z pojemników segregacyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem.
§ 8
1. Właściciele nieruchomości, lub inne podmioty wskazane ustawą u.c.p., mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika bezpośrednio przyległego do nieruchomości oraz nawisów sopli z okapów, rynien i innych części nieruchomości.
2. Obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez:
1) odgarnięcie śniegu i lodu w miejsce nie powodujące zakłóceń ruchu pieszych lub pojazdów,
2) podjęcie działań likwidujących, lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika, przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika po ustaniu przyczyn ich użycia.
3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodników na jezdnię.
4. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego mają obowiązek ustawiania na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania w sposób nie dopuszczający do ich przepełnienia.
5. Obowiązek określony w ust. 4 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z dn. 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej.
§ 9
1. Mycie samochodów osobowych na terenie nieruchomości jest dopuszczalne pod warunkiem stosowania środków ulegających biodegradacji, przy czym nie może ono powodować uciążliwości dla innych osób korzystających z danej nieruchomości lub nieruchomości sąsiedniej.
2. Zabrania się mycia samochodów osobowych w odległości mniejszej niż 10 m od cieków wodnych.
3. Mycie samochodów ciężarowych może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.
4. Naprawy i regulacje samochodów poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się tylko w miejscach do tego wyznaczonych, na utwardzonym terenie, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości sąsiadów.
5. Zabrania się prowadzenia wszelkich prac blacharsko-lakierniczych poza warsztatami naprawczymi
Rozdział 3
Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także wymagania dotyczące ich rozmieszczania oraz utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 10
1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy obejmują:
1) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów ze szkła, papieru i tworzyw sztucznych o pojemności od 120 do 1500 l
2) pojemniki na odpady niesegregowane o pojemności od 110 do 1100 l
3) kosze uliczne, trwałe (betonowe, metalowe, z tworzyw sztucznych), o min. pojemności 10 l
4) worki
5) kontenery na odpady budowlane.
2. Ustala się kolory dla pojemników do segregacji odpadów:
1) makulatura – niebieskie
2) szkło – zielone
3) tworzywa sztuczne - żółte
§ 11
1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać pojemniki w dobrym stanie sanitarnym i technicznym.
2. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, odpadów zielonych pochodzących z upraw działkowych bądź przydomowych ogródków, substancji toksycznych, żrących lub wybuchowych.
3. Gruz, odpady niebezpieczne i odpady zielone pochodzące z upraw działkowych bądź przydomowych ogródków o których mowa w pkt. 2, winny być wywożone na podstawie odrębnych umów, bądź zleceń z przedsiębiorstwami wywozowymi.
4. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych.
5. Zabrania się spalania odpadów w pojemnikach i kontenerach.
§ 12
Ustawienie pojemników na odpady komunalne na nieruchomościach winno być zgodne z przepisami dotyczącymi warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz nie powinno powodować uciążliwości w korzystaniu z sąsiednich nieruchomości.
§ 13
Właściciel nieruchomości winien zapewnić przedsiębiorstwu wywozowemu dostęp do pojemników w uzgodnionym dniu usuwania odpadów.
§ 14
1. Wskazane jest gromadzenie odpadów roślinnych pochodzących z upraw działkowych, bądź przydomowych ogródków w kompostownikach na terenie nieruchomości.
2. Tworzenie kompostowników nie może stanowić uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.
§ 15
Nieczystości ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami).
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 16
1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.
2. Właściciele nieruchomości, którzy są podłączeni do sieci kanalizacyjnej i korzystają z dodatkowego, poza siecią wodociągową, źródła zaopatrzenia w wodę zobowiązani są do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do odprowadzania ścieków.
3. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania w formie umowy korzystania z usługi podmiotu uprawnionego w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych. Właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać dokumentację przez okres 2 lat.
4. Opróżnianie pojemników segregacyjnych winno odbywać się:
- na wsiach w cyklu 2-miesięcznym
- w mieście w cyklu 1-miesięscznym, lub na bieżąco wg potrzeb
5. Częstotliwość usuwania odpadów niesegregowanych powinna odbywać się
- na wsiach – 2 razy w miesiącu, bądź po zgłoszeniu tego faktu odbiorcy odpadów
- w mieście - raz w tygodniu
6. Właściciel posesji prowadzący prace budowlane obowiązany jest do przetrzymywania odpadów budowlanych w odpowiednich pojemnikach lub kontenerach i usuwania ich z częstotliwością dostosowaną do ich zapełniania.
§ 17
1. Właściciele sklepów, punktów gastronomicznych lub usługowych obowiązani są do ustawienia koszy ulicznych na śmieci przed użytkowanymi lokalami i zapewnienia ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie rzadziej jednak niż jeden raz w tygodniu.
2. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
§ 18
1. Zabrania się wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych i innych nieruchomości, na których powstają odpady, do koszy ulicznych oraz do pojemników innych właścicieli.
2. W przypadku stwierdzenia faktu określonego w ust. 1, właściciel nieruchomości, winny nieprzestrzegania zakazu, zobowiązany jest do ustawienia dodatkowego pojemnika na odpady komunalne na swojej nieruchomości.
§ 19
1. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych winna być dostosowana do potrzeb wynikających z zużycia wody i pojemności zbiornika. Właściciel nie może dopuszczać do przepełniania zbiorników i wylewania się ścieków na powierzchnię terenu.
2. Częstotliwość usuwania odpadów wielkogabarytowych i rozmieszczenie kontenerów na te odpady ustala gmina i podaje do publicznej wiadomości.
Rozdział 5
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione
§ 20
System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 proc. wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji.
2) Do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 proc.,
3) Do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 proc., w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 21
Zwierzęta domowe winny być trzymane w pomieszczeniach zamkniętych lub na ogrodzonych nieruchomościach, zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się na zewnątrz.
§ 22
Do obowiązków właścicieli zwierząt domowych należy:
1. W odniesieniu do psów:
a) wyprowadzanie psów na smyczy i w kagańcu. Dopuszcza się puszczanie psów luzem w miejscach, gdzie nie powoduje to uciążliwości dla innych osób, pod warunkiem, że psy są w kagańcu i pod nadzorem właściciela. Obowiązek wyprowadzania psów w kagańcu nie dotyczy psów o wysokości do 30 cm w kłębie.
b) opłacanie podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie Rada Miejska Gminy Lubomierz,
c) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt (Dz. U. nr 69, poz. 625), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy
d) uzyskanie zezwolenia burmistrza na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687).
2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a) stały i skuteczny dozór,
b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników,
c) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk oraz tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy
d) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, oraz posiada odpowiednio oznakowaną tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;
e) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozpadowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,
f) niedopuszczanie do zakłócenia ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
§ 23
Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.
Rozdział 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 24
Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej wprowadza się całkowity zakaz chowu i trzymania zwierząt gospodarskich, z wyjątkiem ptactwa i królików.
§ 25
Trzymanie ptactwa (kury, gęsi, kaczki, indyki, gołębie itp.) i królików dopuszczalne jest na nieruchomościach z zapewnieniem odległości nie mniej niż 10 m od zabudowań; odległość od pozostałych granic może być mniejsza, o ile wyrażą na to pisemną zgodę właściciele sąsiednich nieruchomości.
§ 26
Prowadzący hodowlę ptactwa lub królików zobowiązany jest zapewnić:
1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości,
2) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory czy podobne,
3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 27
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji na terenach nieruchomości.
§ 28
Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
§ 29
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne Burmistrz, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia.
§ 30
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 30
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz.
§ 31
Traci moc Uchwała Nr XLIII/255/98 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 29 maja
1998 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku w Gminie Lubomierz.
§ 32
Uchwała niniejsza wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.