Uchwały Rady

Uchwala XLI/221/06 w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

UCHWAŁA Nr XLI/221/06
Rady Miejskiej Gminy Lubomierz
z dnia 30 czerwca 2006 r.

w sprawie
zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.


Na podstawie art. 18 ust.1 i ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 43 ust 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zmianami)

Rada Miejska Gminy Lubomierz u c h w a l a c o n a s t ę p u j e:

§ 1

Określa się szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty lub rozkładania na raty spłaty wierzytelności pieniężnych zwanych dalej „wierzytelnościami” do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ( Dz.U Nr 137 poz. 926 ze4 zmianami) od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej – zwanych dalej „dłużnikami”.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1. wierzytelności – oznacza to należność główną lub odsetki za zwłokę albo kary umowne, przy czym kwoty wierzytelności tego samego dłużnika nie ulegają kumulacji,
2. jednostkach organizacyjnych – oznacza to:
a) Urząd Gminy i Miasta Lubomierz
b) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubomierzu,
c) Szkołę Podstawową w Lubomierzu,
d) Szkołę Podstawową w Pławnej,
e) Szkołę Podstawową w Pasieczniku,
f) Przedszkole Miejskie w Lubomierzu,
g)Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej
w Lubomierzu,
h) Ośrodek Kultury i Sportu w Lubomierzu,
3. trudnej sytuacji materialnej – oznacza to:
a) w odniesieniu do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – udokumentowany przez dłużnika stan faktyczny, z którego wynika, że średniomiesięczny łączny dochód za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, nie przekracza 200% zweryfikowanego kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 65, poz.593).
b) w odniesieniu do przedsiębiorców nie wymienionych w lit. „a”, osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej – udokumentowany przez dłużnika stan faktyczny, z którego wynika, że wystąpiła u niego strata z tytułu prowadzonej działalności wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku,
4. kompletnym wniosku – oznacza to wniosek zawierający wszystkie dokumenty niezbędne do merytorycznego i ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy,
5. uldze – oznacza to umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie terminu zapłaty wierzytelności oraz naliczenie obniżonej kwoty oprocentowania w przypadku odroczenia terminu zapłaty lub rozłożenia na raty,
6. kwocie naliczonego oprocentowania – oznacza to wartość kwotową, obliczoną według ustalonego w uchwale wzoru,
7. stracie bilansowej – oznacza to wynikającą z rachunku zysku i strat, nadwyżkę kosztów rachunkowych nad osiągniętymi przychodami stanowiącymi przychód w rozumieniu ustawy o rachunkowości,
8. stracie podatkowej – oznacza to nadwyżkę poniesionych w danym okresie kosztów uzyskania przychodów na przychodami w rozumieniu przepisów podatkowych,
9. kosztach postępowania – oznacza to opłaty sądowe, pocztowe, telefoniczne, koszty czynności przygotowawczych, ogłoszeń oraz inne niezbędne koszty poniesione w celu przymusowego dochodzenia zapłaty wierzytelności,
10. kosztach egzekucyjnych – oznacza to opłaty egzekucyjne określone ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U z 1977 r. Nr 133, poz.882; ze zmianami),
11. dochodzie - oznacza to w odniesieniu do osób fizycznych – przychód pomniejszony o obciążenia podatkiem dochodowym, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz obciążenia alimentacyjne świadczone na rzecz innych osób.

§ 3

1. Do udzielania ulg w spłacie wierzytelności uprawnieni są:
1) Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz jeżeli kwota wierzytelności nie przekracza kwoty 10.000 zł.,
2) Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Sfery budżetowej, Gospodarczej i Przestrzegania Prawa jeżeli kwota wierzytelności przekracza 10.000 zł. a nie przekracza 100.000 zł.
3) Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Miejskiej Gminy Lubomierz, jeżeli kwota wierzytelności przekracza 100.000 zł.
2. Dyrektorzy/Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, jeżeli kwota wierzytelności nie przekracza 1.000 zł.

§ 4

1. Wierzytelność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli ustalone w toku postępowania wyjaśniającego okoliczności wykażą, że:
1) dłużnik znajduje się w trudnej sytuacji materialnej,
2) wierzytelność nie została zaspokojona w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego, lub sąd odrzucił wniosek o ogłoszenie upadłości w związku z brakiem środków wystarczających na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego,
3) nie można ustalić dłużnika, miejsca jego pobytu i siedziby, dłużnik zmarł lub został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych nie pozostawiając żadnego majątku lub w przypadku osób fizycznych pozostawił nieruchomości nie podlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i nie można ustalić jego następców prawnych,
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu mającym na celu przymusowe zaspokojenie wierzytelności nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów postępowania,
5) wszczęcie egzekucji okazało się niemożliwe albo byłoby bezcelowe wobec stwierdzenia, że kwota uzyskana z egzekucji nie pokryłaby kosztów egzekucyjnych,
6) egzekucja okazała się bezskuteczna,
2. Umorzenie wierzytelności w odniesieniu do przedsiębiorców zatrudniających pracowników może mieć miejsce w sytuacji, gdy w złożonym wniosku przedsiębiorca udokumentuje, że zapłata wierzytelności spowodowałaby konieczność trwałego zmniejszenia zatrudnienia lub wystąpiła strata bilansowa i podatkowa wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku,
3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi względami społecznymi organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność społecznie użyteczną można umorzyć wierzytelność w całości lub w części jeżeli:
1) w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego wykażą, iż uregulowanie zobowiązania spowoduje znaczne ograniczenie lub zaprzestanie prowadzenia działalności statutowej,
2) niemożność świadczenia jest wynikiem czynników od nich niezależnych.
4. Umorzenie wierzytelności w przypadkach określonych w ust.1 pkt 1,2, 4, 5 i 6 oraz ust. 2 i 3 może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w ust.1, pkt 2, 3, 4, 5 i 6 również z urzędu.
5. Decyzja (porozumienie) o umorzeniu wierzytelności musi być poprzedzona postępowaniem wyjaśniającym, które wykaże przynajmniej jedną z przesłanek umorzenia wymienionych w ust. 1, 2 lub 3.
6. Jeżeli umorzenie dotyczy części wierzytelności, w decyzji (porozumieniu) określa się termin zapłaty pozostałej części wierzytelności. Decyzja lub porozumienie o umorzeniu powinna zawierać postanowienie, że w razie niedotrzymania terminu spłaty pozostałej części wierzytelności następuje wygaśnięcie decyzji (porozumienia).
7. Umorzenie wierzytelności w przypadku gdy obok dłużnika są zobowiązane inne osoby może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umorzenia wymienione w ust. 1, 2 lub 3 zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.

§ 5

1. W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi osoby wymienione w § 3, na wniosek dłużnika mogą jednorazowo odraczać terminy zapłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożyć płatność całości lub części wierzytelności na raty na okres nie dłuższy niż 24 miesiące, a w przypadku gdy wierzytelność powstała z tytułu najmu lokali mieszkalnych na okres do 36 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji/zawarcia porozumienia.
2. Od wierzytelności, których termin zapłaty odroczono lub których spłatę rozłożono na raty pobiera się 25% odsetek ustawowych obowiązujących w dniu złożenia wniosku o ulgę.
3. Odsetki, które powstały do dnia złożenia wniosku o ulgę rozkładane są na taką samą ilość rat, jak należność główna, nie podlegają oprocentowaniu i płatne są w tych samych terminach.
4. Naliczanie kwoty odsetek, o których mowa w ust.2 następuje według wzoru:

A x B x w x C
X= --------------------------
365 x 100

gdzie:
X – kwota naliczonych odsetek od należności głównej,
A – należność odroczona lub kwota raty,
B – liczba dni od dnia złożenia wniosku nie wcześniej niż od dnia wymagalności
wierzytelności do terminu płatności odroczonej należności lub raty,
w – współczynnik obniżenia oprocentowania określony w ust.2,
C – stopa odsetek ustawowych z dnia złożenia wniosku o ulgę wyrażona w
procentach,
365 – liczba dni w roku.
5. Decyzja/porozumienie powinna zawierać postanowienie o natychmiastowej wymagalności wraz z odsetkami ustawowymi, jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości wierzytelności, której termin płatności odroczono albo nie spłaci w pełnej wysokości ustalonych rat.
§ 6

1. Umarzanie wierzytelności, a także udzielanie ulg w ich spłaceniu o których mowa w § 4 i 5 następuje:
1) w odniesieniu do wierzytelności o charakterze administracyjnym w drodze decyzji,
2) w odniesieniu do wierzytelności wynikających ze stosunków cywilnoprawnych w drodze porozumienia.
2. W sytuacjach określonych w § 4 ust.1 pkt 2, 3, 4, 5, 6 umorzenie wierzytelności o charakterze administracyjnym może nastąpić w drodze jednostronnego oświadczenia woli, składanego w celu dokonania odpisu w księgach rachunkowych.

§ 7

Udzielanie ulg w formie umarzania, odraczania i rozkładania na raty na wniosek podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, bez względu na jego formę organizacyjno-prawną następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291; ze zmianami).

§ 8

1. Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz przedstawia Radzie Miejskiej Gminy Lubomierz wykaz osób prawnych i fizycznych, którym umorzono wierzytelności oraz udzielono innych ulg w trybie określonym uchwałą. I
2. Informacje są sporządzane według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie składania sprawozdania z wykonania budżetu gminy za dany rok.

§ 9

Traci moc uchwała Nr XIV/109/99 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 28 grudnia 1999 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności.


§ 10

Wykonanie uchwały powierza Burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz.

§ 11

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.



UZASADNIENIE DO ZMIENIONEGO PROJEKTU UCHWAŁY


W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych został przygotowany projekt uchwały zgodnie z wymogami ustawy tj. o umarzaniu, przesunięciu terminu płatności, rozłożenia na raty należności, które nie są objęte ustawą Ordynacja podatkowa. Do tego rodzaju należności zalicza się między innymi:
- czynsze z tytułu najmu lokali mieszkalnych i użytkowych
- sprzedaż nieruchomości,
- dostawa wody,
- odbiór ścieków,
- odpłatność za usługi opiekuńcze
- opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu i inne o podobnym charakterze.
Skutki finansowe umorzonych należności nie podlegają refundacji z budżetu gminy, obciążają one wynik finansowy jednostek organizacyjnych, których kierownicy dokonali umorzenia, bądź pozytywnie zaopiniowali wniosek o umorzenie.

Wysokość odsetek ustawowych, od których oblicza się wskaźnik ustalony w § 5 wynoszą obecnie 11,5 %, z tego 25% stanowi 2.875% w stosunku rocznym.

Prezentowaną wcześniej treść zmieniono, poprzez umieszczenie słownika pojęć ujętych w uchwale oraz podniesienie kwot ulg, które nie wymagają opinii Komisji Budżetowej Rady Gminy, bądź Rady Gminy.


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 lipca 2006 10:34
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1081
04 lipca 2006 10:34 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
04 lipca 2006 10:34 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu